Daj się zobaczyć

  • Akcja edukacyjna, która odbyła się w okresie 18.10-07.11. 2017 r., we wszystkich 24 szkołach podstawowych w Płocku, w ramach programu „ORLEN Bezpieczne Drogi”. Swoim zasięgiem objęła ponad osiem tysięcy trzystu uczniów w 459 klasach w tym także szkołach niepublicznych. Dzieci dowiedziały się, dlaczego warto być widocznym na drodze oraz otrzymały odblaskowy, podręczny szkolny worek.

    Pliki do pobrania

Daj się zobaczyć

Podstawowym celem projektu było uświadomienie uczniom szkół podstawowych, że warto nosić elementy odblaskowe. Motywem przewodnim akcji było hasło „Daj się zobaczyć”, o czym przypominała uczniom grafika rybki głębinowej ze świetlikiem na głowie, który w ciemnościach  pomaga jej dopłynąć do celu. Hasło ma dwojakie znaczenie: „daj się zobaczyć” – czyli osiągnij sukces dzięki swoim zdolnościom, talentom, marzeniom, które chcesz zrealizować, a jednocześnie „daj się zobaczyć” – czyli bądź widoczny, żebyś mógł bezpiecznie dotrzeć tam, dokąd zmierzasz.

Akcja zainicjowana przez PKN ORLEN uczyła i przypominała, jak bezpiecznie poruszać się po drogach i dbać o własne bezpieczeństwo, szczególnie w terenie niezabudowanym. Podczas spotkań w szkole animatorzy przebrani za rybki mówili o tym, co zrobić, by  być widocznym na przejściach dla pieszych oraz na poboczach. Jest to ważne szczególnie jesienią i zimą, gdy na drogach panują bardzo trudne warunki, jest szaro, mgliście, często pada deszcz czy śnieg. W trakcie zajęć dzieci otrzymały odblaskowe worki podręczne. W szkołach została ustawiona także kolorowa reklama kampanii, przy której każde dziecko mogło zrobić sobie zdjęcie

Jak wskazują statystyki, w okresie jesienno-zimowym dramatycznie wzrasta liczba wypadków drogowych, w których poszkodowanymi są piesi, szczególnie poruszający się poboczami jezdni. Zdaniem ekspertów ruchu drogowego, jednym z najprostszych, a zarazem najskuteczniejszych sposobów przeciwdziałania temu jest promocja noszenia elementów odblaskowych przez osoby poruszające się w słabo oświetlonym terenie.

Z badań wynika, iż w nocy przy złej pogodzie pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego samochodem z odległości zaledwie około 20 metrów. Jeśli ma na sobie jasne ubranie to widoczny jest z odległości 50 metrów, natomiast jeżeli ma na sobie elementy odblaskowy to jest zauważalny z odległości większej niż 150 metrów.

PKN ORLEN jako firma odpowiedzialna społecznie kolejny raz przeprowadza akcję z zakresu bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym, połączoną z dystrybucją elementów odblaskowych wśród najmłodszych mieszkańców Płocka.