Daj się zobaczyć
Podstawowym celem projektu było uświadomienie uczniom szkół podstawowych, że warto nosić elementy odblaskowe. Motywem przewodnim akcji było hasło „Daj się zobaczyć”, o czym przypominała uczniom grafika rybki głębinowej ze świetlikiem na głowie, który w ciemnościach pomaga jej dopłynąć do celu. Hasło ma dwojakie znaczenie: „daj się zobaczyć” – czyli osiągnij sukces dzięki swoim zdolnościom, talentom, marzeniom, które chcesz zrealizować, a jednocześnie „daj się zobaczyć” – czyli bądź widoczny, żebyś mógł bezpiecznie dotrzeć tam, dokąd zmierzasz.
Akcja zainicjowana przez PKN ORLEN uczyła i przypominała, jak bezpiecznie poruszać się po drogach i dbać o własne bezpieczeństwo, szczególnie w terenie niezabudowanym. Podczas spotkań w szkole animatorzy przebrani za rybki mówili o tym, co zrobić, by być widocznym na przejściach dla pieszych oraz na poboczach. Jest to ważne szczególnie jesienią i zimą, gdy na drogach panują bardzo trudne warunki, jest szaro, mgliście, często pada deszcz czy śnieg. W trakcie zajęć dzieci otrzymały odblaskowe worki podręczne. W szkołach została ustawiona także kolorowa reklama kampanii, przy której każde dziecko mogło zrobić sobie zdjęcie
Jak wskazują statystyki, w okresie jesienno-zimowym dramatycznie wzrasta liczba wypadków drogowych, w których poszkodowanymi są piesi, szczególnie poruszający się poboczami jezdni. Zdaniem ekspertów ruchu drogowego, jednym z najprostszych, a zarazem najskuteczniejszych sposobów przeciwdziałania temu jest promocja noszenia elementów odblaskowych przez osoby poruszające się w słabo oświetlonym terenie.
Z badań wynika, iż w nocy przy złej pogodzie pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego samochodem z odległości zaledwie około 20 metrów. Jeśli ma na sobie jasne ubranie to widoczny jest z odległości 50 metrów, natomiast jeżeli ma na sobie elementy odblaskowy to jest zauważalny z odległości większej niż 150 metrów.
PKN ORLEN jako firma odpowiedzialna społecznie kolejny raz przeprowadza akcję z zakresu bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym, połączoną z dystrybucją elementów odblaskowych wśród najmłodszych mieszkańców Płocka.